انجمن صنفی کسب و کارهای اینترنتی روز گذشته طی نامه ای به ریاست مرکز توسعه تجارت الکترونیک نظر خود را در مورد آیین نامه کسب و کار های فعال در حوزه تبلیغات اینترنتی اعلام کرد. متن نامه به شرح زیر است.
در خصوص موضوع مطرح شده برای استفاده از کوکی تبلیغات اینترنتی توجه شما را به این نکته جلب میکنیم که استفاده از کوکی برای رهگیری کاربر امری متداول در دنیا بوده و برای ارایه سرویس بهتر به کسب و کارهایی که اقدام به تبلیغات اینترنتی میکنند و به منظور هدفمندی بیشتر شبکه های تبلیغاتی می بایست حتما از کوکی استفاده شود. موارد مربوط به حریم خصوصی کاربران نیز باید با مشخص شدن میزان و شرایط استفاده از کوکی به گونه ای تدوین گردد که هم شبکه های تبلیغاتی بتوانند سرویس های بهتر و بیشتری را در این بستر ارایه کنند و هم حریم خصوصی کاربران در خطر نباشد. برای مثال استفاده از روش های رمزنگاری به گونه ای که اطلاعات کاربر مانند آی پی و تلفن و یا ایمیل در کوکی ذخیره نگردد و شبکه های تبلیغاتی بتوانند در مقابل پروفایل کردن کاربران بدون اطلاعات هویتی ، سرویس های خود را در اختیار کسب و کار های آنلاین قراردهند. و کاربر را نسبت به این موضوع مطلع کرده و امکان غیرفعال کردن رهگیری را به صورت شفاف برای کاربر فراهم کنند.
در خصوص قوانین مربوط به تبلیغات مجاز و غیرمجاز در حال حاضر اکثر شبکه های تبلیغاتی، این دست تبلیغات را که در قوانین جاری کشور مجاز نیست در تایید و یا رد تبلیغات خود درنظر میگیرند اما محدودیت بیشتر برای تبلیغات محصولات امکان پذیر نمیشود و تایید صحت کالا، قاچاق یا غیر قاچاق بودن آن نمی تواند در محدوده مسئولیت های شبکه های تبلیغاتی باشد. برای حمایت از حقوق مصرف کننده و جلوگیری از کالای قاچاق می بایست از روش های دیگر مانند اصلاح قوانین موجود و شرایط نظارتی بر فروشگاه های اینترنتی اقدام کرد. زیرا تشخیص چنین مواردی نمی تواند در صلاحیت شرکت های تبلیغاتی اینترنتی باشد.
در خصوص تبلیغات ممنوعه درفضای مجازی پیشنهاد میگردد که لیست کالاهای ممنوعه مطابق آنچه برای تبلیغات محیطی و یا تلویزیونی منتشر میشود به صورت جداگانه برای تبلیغات آنلاین نیز منتشر و در بازه های زمانی مشخص به روز رسانی شود. شایان ذکر است محدودیت بیشتر برای شرکت های دارای اینماد که در این حوزه فعالیت میکنند در مقابل تبلغیات در شبکه های اجتماعی و کانال ها تلگرامی و … فقط محدود کننده کسب و کار های قانونمند خواهد بود و لطمات جبران ناپذیری به این شرکت ها وارد خواهد کرد.
در خصوص تایید هویت آگهی دهنده تا زمانی که زیر ساخت های لازم برای احراز هویت آنلاین افراد و شرکت ها به صورت قابل اجرا و متناسب با فرایند های جهانی در کشور فراهم نشده باشد اعلام هرگونه محدودیت برای این دست شرکت ها خسارات جبران نا پذیری را فراهم خواهد کرد. شایان ذکر است تایید تلفن همراه و یا آدرس ایمیل برای احراز هویت و پرداخت هزینه تبلیغات به صورت آنلاین می تواند نگرانی های اولیه را در این خصوص رفع نماید. اما پیچیده کردن این فرایند با کلیت سادگی و راحتی در کسب و کار های آنلاین تداخل داشته و مانع توسعه کسب و کار خواهد بود.