بسته حمایتی کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال به قدر کافی کارآمد نیست!

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی کسب‌و‌کارهای اینترنتی، به مناسبت هفته پژوهش نشست فیلترینگ و صنایع خلاق با موضوع بررسی بسته حمایتی دولت از پلتفرم‌ها و کسب و کارهای اینترنتی به دعوت پژوهشکده سیاست گذاری دانشگاه شریف در تاریخ یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ برگزار شد.

سخنرانان این نشست:
🔶 سیدرضا شیرازی مفرد، رییس هیئت مدیره انجمن صنفی کارفرمایی کسب‌وکارهای اینترنتی
🔶 آرش قابوسی، عضو هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت های تبلیغاتی
🔶 سید جمال اکبرزاده جهرمی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی تهران
🔶 محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات و مدیرعامل گروه طیف
🔶 حامد منکرسی، معاون سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات
🔶 عمادالدین پاینده، مدیر گروه آزمایشگاه داده و حکمرانی پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف

در ابتدای جلسه آقای پاینده دربارۀ فیلترینگ اینستاگرام و آمار مربوطه صحبتی داشتند.
مشکلات ناپایداری اینترنت را از ابعاد مختلف می‌توان بررسی کرد و وقتی از صنایع خلاق صحبت می‌کنیم، از مشاغلی مانند کسب‌وکارهای خانگی کوچک و متوسط و کسب‌وکارهایی مثل با سلام و دیجی‌کالا صحبت می‌کنیم و ما باید تمامی ابعاد را درنظر بگیریم وبهتر است از تجربه‌های سایر کشورها در زمینه حمایت از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی استفاده کنیم.

سپس آقای منکرسی درباره مسائل طرح حمایتی ازجمله عدم پرداخت مالیات از فعالان اینستاگرامی و افزایش فالوور و پرداخت تسهیلام و وام به فعالان این حوزه، مطالبی را ارائه کردند.
آقای منکرسی افزود: با زمان‌بندی درست و خلاقیت دولت، اینترنت به صورت تدریجی کُند و قطع شد که آسیب زیادی به کسب‌و‌کارها وارد نشود و آسیب‌های ناشی از آن قابل جبران باشد.
او به تشکیل کارگروه کارهای تخصصی‌تر تاکید کرد و گفت: شاید به نظر نرسد اما تاکنون با پادرمیانی وزارت ارتباطات تلاش کرده‌ایم، کسب‌وکارها آسیب کمتری ببینند و بسیاری مواقع ما جلوی مسئولان امنیتی ایستاده‌ایم و از آنها خواسته‌ایم با کسب‌وکارها همکاری بیشتری داشته‌باشند.

سپس رئیس هیئت‌مدیره انجمن دربارۀ مسائلی چون بی‌اعتمادی اکثریت جامعه به فیلترینگ و اثر بلندمدت آن در جامعه صحبت کردند که شامل ناامیدی جوانان، مهاجرت نیروی انسانی و عدم سرمایه‌گذاری شرکت‌ها خواهد بود.
وی در ادامه افزود: تصور اکثریت جامعه با توجه به بیانیۀ شاپرک و تغییر دامنه‌ها این است که به‌زودی قطعی کامل اینترنت را در پیش داریم و همچنین تعریف کاملی از پلتفرم‌ها و فالوور داشتند و مغایرت‌هایی که این تعاریف با تعاریف حاکمیتی دارد.
همچنین آقای شیرازی بیان کردند که فالوور خریدنی و یا افزایشی نیست که بتوان به‌راحتی این کار را انجام داد و همچنین تعامل با دنیا باید به صورت دوطرفه باشد و ارتباط با جهان باید آزادانه صورت گیرد، به عنوان مثال شرکتی که تجارت بین المللی می‌کند باید به شرکت‌های خارجی بگوید ایتا، بله، روبیکا و… نصب کنند؟

در ادامه آقای شیرازی درخواست توسعه زیر ساخت‌هارا داشتند و طرح وام و حمایت از کسب‌و‌کارها توسط دولت را موجه ندانسته و گفتند این مدل حمایتی با توجه به موضوعات امروز باعث ایجاد رانت خواهد شد.
ایشان مطرح کردند که فاصله ذهنی مسئولین با مشکلات کسب‌وکارها زیاد است و باید نظر سنجی از کسب‌وکارها انجام شود تا بتوان نیاز آن‌ها را شناسایی کرد و بر اساس آن، راه حل قابل اجرا ارائه داد.
و همچنین ایشان نقدهایی دربارۀ فیلترینگ و کندشدن اینترنت داشتند.
حق استفاده اینترنت آزاد باید برای همه مردم وجود داشته باشد، کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند که به جای طرح حمایتی و وام به اینترنت پرسرعت دسترسی داشته باشند.

محمد کشوری، کارشناس فناوری اطلاعات و مدیرعامل گروه طیف در سخنرانی خود گفت: در طرح حمایتی دولت، مردم درنظرگرفته نشده‌اند و فقط دولت و کسب‌و‌کارها مدنظر هستند. در حالیکه باید هر سه ضلع مثلث را مدنظر قرارداد و مردم بخش مهم این مثلث هستند.
شبکه‌های اجتماعی را قانون و دستور نمی‌سازد بلکه انسان‌ها می‌سازند. نباید این موضوع‌های انسانی و اجتماعی را به حمایت از کسب‌وکارها کاهش داد.

در این جلسه آقای جهرمی به صورت آنلاین ارتباط گرفتند و در مورد اقتصاد دیجیتال و آمیخته شدن آن با فرهنگ مردم صحبت کردند. ایشان فرمودند که نگاه فرهنگی و ایدئولوژیک به مسائل مختلف اقتصاد دیجیتال که در دولت وجود دارد مانع رشد این حوزه خواهد شد و همواره به اتفاقات با رویکرد فرهنگی نگاه می‌شود و فیلترینگ به معنای این است که اجازه حضور طرف خارجی را می‌گیرد. وی همچین افزود: فلیترینگ یک پلتفرم باعث ازبین رفتن یک زیرساخت خواهد شد که تبعات این کار به زودی قابل جبران نخواهد بود و با صرف آیین‌نامه مشکل حل نمی‌شود.

در انتها می‌توان بیان کرد فعالان و کارشناسان حوزه فناوری بر این باورند که بسته حمایتی کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال به قدر کافی کارآمد نیست.

 

 

مطالب مرتبط